Monday, December 31, 2012

Teknik Guna Garam Bukit Untuk Cuci Aura


Garam bukit amat baik untuk diamalkan kerana ia dapat meningkatkan tahap kesihatan. Namun, selepas seminar berani 2013 yang diadakan di Wisma MCA hari ini, sessi rahsia aura diterangkan oleh Dr Azizan Osman yang mana macam mana kita nak mencuci aura atau jadi aura besar dengan menggunakan garam. Tekniknya adalah:
  1. mandi laut
  2. mandi garam bukit setiap pagi atau sebelum tidur. Caranya dengan mencampurkan 1 gayung air dan 1 sudu garam dalam jirusan akhir atau sebelum jirusan akhir. Perlu selawat 11 kali dan niat agar memperolehi aura yang lebih baik, bersihkan hati, atau apa2 je
Selain menggunakan garam, untuk mencuci aura juga boleh dilakukan dengan:
  1. istiqfar setiap hari sebanyak 101 kali
  2. selawat sebanyak 1000 kali selepas subuh setiap hari selama 21 hari tanpa miss (jika miss, kena ulang semula)
  3. jangan marah kerana marah itu membocorkan sel vibration
  4. tarik nafas, tahan + senyum dan lepaskan nafas
  5. mandi air terjun
  6. solat tahajjud
  7. solat dhuha
Maklumat lanjut dan testimonial tentang mereka yang menggunakan garam bukit boleh berkunjung ke facebook page Secret Salt dan klik LIKE dan boleh share juga. Lawati juga www.secretsalt.com.my (akan siap beberapa hari saja lagi)

Friday, December 28, 2012

Kelas Belajar Coklat Praline Puratos 18 Jan 2013

Kelas belajar coklat kali ini daripada Puratos Malaysia pula. Jika berminat boleh register di Yummies Bangi 

Tarikh: 18 Jan 2013 (jgn ikut dlm iklan tu, iklan tu silap tahun)
Masa: 12.30pm-2.30pm (Jumaat)
No. 25-G-01 & 26-G-01, Jalan Medan Pb2b, Seksyen 9, Pusat Bandar Bangi, Bandar Baru Bangi, Selangor, 43650
 +60 (0)3 8925-8098

Bayaran: RM25 (ahli), RM30 (non-member)



kelas masakan Chef May 29 Dec 2012

Kelas masakan Chef May ini diadakan di
lokasi: BFEE, Bangi
 No. 25-G-01 & 26-G-01, Jalan Medan Pb2b, Seksyen 9, Pusat Bandar Bangi, Bandar Baru Bangi, Selangor, 43650
 +60 (0)3 8925-8098

Tarikh: 20 Dec 2012
Masa: 2pm-5pm

4 jenis resepi akan diajar:
  1. Triple Decker cheese cake
  2. golden angel almond cake
  3. cheesy pineapple tart
  4. almond cinnamon sable


Mengubah Bunga Tangan Teluki dan White Rose

Bunga tangan ini disediakan oleh adikku Jamilah untuk adik ipar kepada saudara lelakiku Aman. Lupa pula ambil gambar bunga tangan ini lepas siap :( 





Bunga Tangan Ros Pink dan Purple

Bunga tangan ini sempena majlis perkahwinan adik lelakiku, Aman untuk diberikan kepada isterinya yang tersayang, Rusyda pada 8 Disember 2012 yang lalu


Proses-proses menyiapkan gubahan bunga tangan:

belum siap beginilah rupanya....


tak sipa lagi....

Alya suka sangat dengan bunga ros ini. Warna pink adalah warna kesukaannya

dah siap dan 
sedia terima tempahan RM80 / sejambak (termasuk penghantaran sekitar Lembah Klang / Semenanjung Utara Malaysia)


Kelas Masakan Chef William di Yummies Bangi pada 5 Jan 2013


 

Chef William akan mengadakan kelas masakan  iaitu
Tarikh: 5 January 2013
Lokasi: Yummies Bangi (nak register pun di Yummies juga)
Masa: 2pm-5pm
Bayaran: RM40

Resepi-resepi adalah:

  1. Toster Almond Caramel Flake Pastry
  2. Caramel Cream Cheese Frosting
  3. Caramel cupcake
  4. ......


Monday, December 3, 2012

Teknik Lariskan Jualan Produk Melalui Facebook!


Teknik lariskan jualan produk di facebook ini daripada email yang dihantar MajalahNiaga kepada aku

1. Kongsikan Testimoni Original.
 
Semua orang tahu, perkongsian testimoni boleh meningkatkan kepercayaan
orang ramai. Tetapi persoalannya, testimoni macam mana? Sebaik-baiknya,
ambil testimoni original yang dihantar oleh pembeli.
 
Jika testimoni dihantar melalui Private Messages di Facebook, ambil
screenshot dan kongsikan di fan page. 
 
Jika testimoni dihantar melalui mesej di telefon mudah alih, sama juga, ambil 
screenshot dan kongsikan kepada fans di Facebook.
 
Jika kita sendiri tulis semula ayat-ayat testimoni, timbul banyak andaian 
dari fans, 'Adakah testimoni ini 'genuine', dan tulen?'.
 
'Yeke tidak admin ni, padahal dia yang tulis sendiri semata-mata nak
melariskan jualan produk!'. 
 
Jadi, apabila kita ambil screenshot testimoni yang ditulis oleh pelanggan, ianya 
mengelakkan daripada andaian negatif dari fans. 
 
Baik kita lakukan langkah selamat kan?
 
2. Update Status Pada Waktu Kemuncak.
 
Mengikut kajian dari syarikat pengiklanan di US, engagement di Facebook Page 
lebih banyak berlaku pada hujung minggu. Namun ianya sama sekali tidak untuk
pasaran Malaysia! 
 
Mengikut pengalaman kami, di Malaysia engagement banyak berlaku pada waktu 
bekerja 
 
Masyarakat di US kurang gemar membuka media sosial ketika bekerja. Waktu 
kemuncak disana adalah bermula jam 6 petang ,manakala waktu kemuncak di 
Malaysia sudah bermula pada jam 1 petang iaitu makan tengah hari, berlarutan 
sehingga ke tengah malam. 
 
Jadi kongsikan status anda di Fan Page pada waktu kemuncak pada jam 1 petang 
hingga 10 malam untuk mendapat views yang tinggi dari fans.
 
3. Pra Jualan di Facebook.
 
Ini teknik yang sentiasa digunapakai oleh jenama besar seperti Air Asia,
Malaysia Airlines, Pizza Hut Malaysia. Mereka menggunakan teknik ini
untuk membuka tawaran pra jualan kepada fans di Facebook.
 
Teknik ini membuatkan fans sentiasa ternanti-nanti, sentiasa tertunggu-tunggu
produk yang akan dipromosikan. Hasilnya, kita sudah mempunyai senarai bakal
pembeli walaunpun ianya masih belum dilancarkan.
 

Wednesday, November 28, 2012

Tips on Roadshow di Public Mutual Unit Trust


Malam tadi Gary terangkan beberapa tip nak buat roadshow. Nasib pergi juga malam tadi, rasa memang malas nak pergi sebab rasa penat tetapi gagahkan juga pergi dan aku masih lagi perlu ilmu untuk dapatkan customer supaya invest dalam unit trust

Beberapa tip nak buat road show adalah:

You have only a few second to create inves
do not allow to chit chat. you must smile and call people nice word like "handsome man", "young man". Don't call uncle or untie

Physical Appearance
dress professionally,
wear name tag,
wear proper shoes and don't wear high heel.
Never sit
 No item on your table except public mutual items like flyer

Equip yourself
presenttaion folder
Public Mutual performance ranking
star biz performance ranking
investor transaction logs

latest quarterly fund review
Name card
small note book to write contact name

Goal Setting
How many leads you expect to get?

Position yourself
create space your eye
do not simply give flyer

aku belum lagi terlibat dengan roadshow public mutual unit trust. Desember ini aku perlu plan untuk bersama-sama dengan rakan-rakan unit trust buat road show.

Malam ini pukul  di SS2 Mall ada seminar lagi dari pukul 8pm-9.30pm. Seminar ini bertajuk Success Millionaire. Banyak ilmu yang dipelajari dengan public mutual terutamanya ilmu marketing dan tiap-tiap hari Selasa ada short seminar / traning. Kita perlu belajar ilmu marketing sebab 70% adalah marketing dalam menentukan kejayaan kita dalam business. 
Sesiapa yang berminat join Public Mutual unit trust silalah pm me 0136785084 / email me idakss@yahoo.co.uk

Tuesday, November 27, 2012

Vision to Wealth Dare Seminar - Bill Walsh


Malam tadi sempat ke seminar Bill Walsh yang bertajuk Vision to Wealth Dare di Wisma MCA, Kuala Lumpur yang mana seminar ini sponsored by Dr Azizan Osman. Walaupun seminar ni setakat short seminar, 8pm -10pm namun ia tetap majlis ilmu yang amat bermanfaat dan free pula. Terima kasih pada Dr Azizan Osman dan Rickworks

Seminar Vision to Wealth Dare ini, Bill Walsh menyatakan kenapa seseorang tidak boleh menjadi kaya (Why People Never Become Rich):

  • Time Perspective
  • Procrastinate  - they never take any action, until it's too late
  • Gratification  - love to spend money for short term pleasure
  • Never decide to be rich - indecision kills our destiny
  • Never think to be rich
  • It never occurs to them that it's possible to them, so they don't take any initiatives to be wealthy - they might comes from poor family, intermediate environment & society, associate with people who are not wealthy. Observed, normally childrens that comes from rich family/parents is doing business - they tend to be businessma
    n also/wealthy in the future. (Ini aku tambah, sumber daripada Rozi, kebetulan pula hari ini dia post dalam fb)



Tip Persediaan sebelum launch product :

  • Leader - mentor
  • Plan - schedule your success and study (case study and R&D). Better plan, better opportunity to success.
  • System
  • Team - you cannot do it yourself

Akhir seminar Vision to Wealth Dare, soalan yang ditanya "My Personal WHY?" , silalah jawap dimulai dengan "I am going to... " so, apa lagi jawaplah....



Tuesday, November 20, 2012

Tips Mengira Keuntungan Iklan FB Ads

Tip FBAds ini dari Jamal, pakar e-book yang mana beliau memmberi tip bagaimana mengira keuntungan buat iklan FB Ads. 

1) Kira margin untung bersih produk yang anda ingin promosikan. Katakanlah harga produk RM200, untung bersih setiap produk RM100.

2) Lihat budget anda, berapa banyak anda mahu keluarkan untuk iklan anda. Sebagai contoh: USD5 setiap hari, selama 1 minggu.

3) Anda memilih CPC atau CPM? Jika CPC, berapa nilai bid yang anda letak. Katakanlah USD0.05 bid CPC. Jumlah klik yang berpotensi anda perolehi adalah (Daily Budget/CPC Bid) . Dalam contoh ni, 5/0.05 = 100 klik.

4) Berapa anggaran Conversion Rate iklan anda? Katakanlah 2 %. (2 orang pembeli dari 100 orang yang klik)

5) Dalam tempoh 1 minggu, berapa sales yang anda boleh dapat, dan berapa ROI (return of investment) yang diperolehi.

Lihat di bawah:

ROI = (PROFITS - Ads Cost)/Ads Cost

Revenue = 2 sales everyday x 7 days = 14 sales
TOTAL SALES = 14 X RM200 = RM2800
PROFITS = 14 X RM100 = RM1400
ADS COST = 7 days x USD5 X 3 = RM105

ROI = (RM1400 - RM105 )/ RM105
= 12.33 ROI

RUMUSAN: Dari iklan FB Ads ini, keuntungan yang diperolehi dalam masa 7 hari adalah 12.33 kali dari kos iklan yang dilaburkan pada conversion rate 2%.

Wednesday, November 7, 2012

The Power of Istiqfar

Kenapa kita perlu istiqfar? Selalunya kita beristiqfar bila memohon ampun pada Maha Esa setelah melakukan kesilapan sama ada lakukan dosa kecil atau dosa besar

Malam tadi topic training di Unit Trust Public Mutual, Bangsar adalah tentang metafizik. Kali ini speaker adalah external speaker, Roslina. Memang menarik sampai pukul 10 malam lebih  masing-masing baru  nak balik. Apa kaitan istiqfar dan metafizik? Ia melibatkan satu hukum: law of attraction yang mana apa yang kita fikir dan apa yang kita rasa akan menghasilkan tenaga yang akan  bertindak balas daripada apa yang kita fikirkan. Sekiranya kita fikir positif, maka tenaga yang dikeluarkan adalah positif juga dan begitu juga sebaliknya.

Oleh yang demikian, istiqfar adalah jalan untuk kembalikan tenaga positif sekiranya kita mengeluarkan tenaga negatif. Besarnya hikmahnya yang Allah berikan pada kita kenapa kita disuruh istiqfar banyak-banyak. Kita akan dapatkan rasakan kita berada dalam keadaan tenang semasa dan selepas kita istiqfar. Sebab itu juga istiqfar adalah salah cara membuka pintu rezki dan menambah rezeki.


Sunday, October 21, 2012

Teknik AIDA dalam Business

Teknik AIDA amat ditekankan sepanjang kelas di AeU yang mana lecturer nye tentulah pakar internet yang terkenal, Irfan Khairi. Apa itu AIDA?

Attention
Dalam bahasa malaysia, attention bermaksud perhatian.
  1. Warna - pemilihan warna yang terang amatlah penting. Contohnya menggunakan gabungan warna putih dan merah,   atau warna hitam dengan kuning akan menarik minat perhatian orang. Contoh paling dekat adalah Irfan Khairi sendiri yang menjadikan merah dan putih sebagai branding dalam membina laman webnya, iklannya dan sebagainya
  2.  Emotional word jangan diabaikan. Penggunaan ayat "Ketahui teknik mudah menjana wang dengan menggunakan Facebook - terbukti" lebih mendapat attention berbanding "Dapatkan teknik menjana pendapatan menggunakan facebook"

Interest
Macam mana nak tarik minat? apa tujuan orang perlu klik iklan? what if? Berikan benefit...

Desire
Bagi sesuatu agar orang nak klik and grab emotional contohnya free gift or diskaun

Action
to create urgency. Eg:
 "Call us now"
"Click now"

AIDA boleh apply dalam apa sahaja yang anda ingin lakukan terutama dalam business spt buat iklan banner, promosi, youtube, subjek email/ article, etc

9 Kaedah Promosi Perniagaan Internet

9 Kaedah promosi perniagaan Internet telah disampaikan oleh sifuku, Irfan Khairi. Adakah anda menggunakannya?

1. Enjin pencari / Search engine optimization.

Hasilkan blog yang menggunakan keyword-keyword berkenaan dengan perniagaan anda. Jangan lupa, letakkan keyword tersebut di 4 lokasi pada setiap posting blog anda. Kemas kini blog anda sekurang-kurangnya seminggu sekali (lebih banyak lagi bagus) dan setiap posting perlu mengandungi keyword yang anda ingin tujukan.

Jangan lupa juga “kekuatan link” iaitu cuba dapatkan blog / lamanweb / facebook lain untuk link ke blog anda. Lebih banyak link, lebih tinggi kedudukan anda di enjin pencari mengikut keyword yang anda tujukan.

Apa yang anda perlu lakukan: Kemaskini blog anda seminggu sekali menggunakan keyword-keyword terbaik anda!

2. Pengiklanan di Google Adwords

Sudahkah anda mencuba pengiklanan Google Adwords? Ia adalah iklan-iklan yang tertera di bahagian kanan carian Google.com. Pengiklanan berbayar ini adalah “Pay Per Click”, yang bermaksud, anda hanya perlu bayar berdasarkan apabila seseorang klik pada iklan yang anda paparkan.

Iklan yang dipaparkan boleh di tujukan kepada keyword-keyword mengikut pilihan anda. Pastikan iklan ditulis dengan baik, oleh kerana anda inginkan klik yang berkualiti, dan bukan kuantiti. Lebih ramai klik pada iklan anda, kos akan bertambah.

Apa yang anda perlu lakukan: Iklankan perniagaan anda di Google Adwords http://www.google.com/adwords

3. Promosi melalui Facebook

Adakah anda sentiasa kemaskini Facebook anda? Sekurang-kurangnya meletakkan 1 status setiap hari (terbaik adalah 3 status sehari). Jangan lupa juga formula Facebook 9:1 iaitu, kongsikan 9 kali informasi dan 1 kali promosi. Ini akan menambahkan LIKES Facebook anda oleh kerana pengguna Facebook dahagakan informasi dan bukan promosi.

Apa yang anda perlu lakukan: Sering kemaskini Facebook page anda dengan informasi berguna berkenaan industry anda. 9 kali info, 1 kali promosi.

4. Iklan di Facebook
Facebook juga membolehkan anda meletakkan iklan perniagaan anda – yang terpapar di bahagian kanan Facebook. Iklan sebegini boleh di sasarkan khas kepada sasaran pasaran anda seperti, umur, jantina, lokasi, bahasa, likes (walaupun pesaing anda) dan banyak lagi. Istilah yang digunakan ketika kelas adalah “Micro Target”

Apa yang anda perlu lakukan: Mula letakkan iklan untuk perniagaan anda di Facebook! Micro target mengikut sasaran anda paling tepat. Letakkan iklan Facebook melalui http://www.facebook.com/advertising

5. Iklan banner di blog atau laman web berkaitan industry anda
Pernah kah anda meletakkan iklan banner di laman-laman yang berkaitan dengan industry anda? Bina iklan banner menggunakan konsep AIDA dan dapatkan blog atau laman web yang sesuai dengan perniagaan anda untuk meletakkan iklan.

Apa yang anda perlu lakukan: Hubungi pemilik laman web atau blog berkaitan dengan perniagaan anda dan tanyakan harga meletakkan iklan. Sekiranya sesuai dan memenuhi bajet iklan anda – letakkan iklan perniagaan anda!

6. Article Syndication
Terutamanya sekiranya anda mengsasarkan perniagaan anda ke pasaran antarabangsa, teknik article syndication di MESTIKAN. Anda perlu menulis artikel yang berkaitan dengan perniagaan anda yang boleh membantu orang ramai. Kemudian, hantarkan artikel anda di laman direktori artikel seperti http://www.ezinearticles.com/ Lebih banyak artikel anda menulis, lebih banyak artikel tersebut akan beredar di Internet. Jangan lupa, ia juga membantu kekuatan link anda untuk enjin pencari.

Apa yang anda perlu lakukan: Mudah- hasilkan beberapa artikel menarik mengenai industry anda (yang membantu orang ramai) dan hantarkannya ke http://www.ezinearticles.com/

7. Aktif di Forum

Dapatkan beberapa forum yang berkaitan dengan perniagaan anda dan kongsikan kepakaran anda. Jangan gunakan untuk melakukan promosi membuta, tetapi lebih kepada membantu di forum-forum berkenaan dan kongsikan link/laman anda sebagai signature selepas posting anda. Cara ini akan membina kredibiliti anda sebagai pakar dalam industry anda. Ia akan mempromosikan anda sebagai individu, perniagaan anda dan juga kekuatan link. 3 dalam 1!

Apa yang anda perlu lakukan: Mula berkongsi kepakaran anda di forum-forum yang berkaitan dengan industry anda! Bina kredibiliti dan kepercayaan dengan cara membantu orang ramai.

8. Menghasilkan Video YouTube
Menghasilkan video youtube bukan perkara yang mudah. Tetapi, oleh kerana ini juga, pesaing anda tidak melakukannya. Walaupun menggunakan video mungkin tidak dapat menarik ramai pelawat ke laman web anda, tetapi, kuasa video terletak pada membina kredibiliti dan kepercayaan. Mereka yang menonton video anda telah mendapat kepercayaan dan keyakinan dengan anda dan mereka yang masuk ke laman anda selepas menonton adalah pelawat yang berkualiti dan lebih mudah untuk membeli dari anda.

Apa yang anda perlu lakukan: Hasilkan video yang membantu sasaran pasaran anda, seperti tip, tutorial, teknik atau strategi. Kongsikan video anda di YouTube, Blog dan juga Facebook anda untuk menarik pelawat.

9. Twitter
Kini, semakin ramai menggunakan Twitter. Terutamanya sekiranya perniagaan anda mengetengahkan diri anda dan jenama anda sebagain individu, Twitter adalah penting. Seperti Facebook, gunakan formula 9:1 di mana, lebihkan kongsi informasi berkenaan industry anda, dan hanya promosi sekali sekala sahaja untuk menambahkan followers. Retweet dan berinteraksi di dunia twitter untuk meramaikan followers anda.

Apa yang perlu anda lakukan: Kemaskini Twitter anda sekurang-kurangnya sehari sekali (lebih banyak lebih baik). Interaksi bersama mereka di Twitter untuk menambahkan followers.

Tip Pengiklanan Banner

Ada beberapa tip pengiklanan banner yang diberika oleh Irfan Khairi:

Tempat Berkaitan Dengan Produk
Pastikan anda memilih tempat yang terbaik untuk menyasarkan iklan banner anda. Memaparkan banner di laman yang berkaitan dengan anda adalah lebih efektif berbanding dengan memaparkan banner di laman yang tiada kena mengena dengan produk yang anda jual.

Tidak semestinya anda meletakkan iklan di laman-laman besar dan popular, oleh kerana laman yang besar dan popular pastinya mengenakan bayaran yang mahal. Iklan di laman yang lebih kecil (niche) tetapi berkaitan dengan industri anda adalah lebih murah dan efektif.

Tempat Kurang Iklan
Meletakkan iklan banner di laman web yang sedia banyak iklan, akan menjadikan iklan anda tenggelam dan kurang mendapat sambutan. Terbaik adalah memaparkan iklan di tempat yang kurang terdapat pengiklanan.

Teknik AIDA
Gunakan iklan yang mempunyai ciri-ciri A-I-D-A. Iaitu, iklan yang menarik ATTENTION (perhatian), mencipta INTEREST (minat), menghasilkan DESIRE (kemahuan) membeli dan yang menyeru ACTION (aksi) untuk klik pada iklan tersebut. Itu lah AIDA!


Sebab orang klik
Pastikan anda meletakkan sebab mengapa orang perlu kilk pada iklan anda. Sesuatu percuma atau tawaran/diskaun adalah antara sebab orang akan klik pada iklan banner anda. Berikan sedikit “hadiah”!


Animasi vs Static
Banner yang mempunyai animasi adalah lebih efektif berbanding dengan banner yang static. Banner yang beranimasi akan dapat menarik perhatian orang untuk melihat iklan banner anda.
1st display ATTENTION, 2nd display INTEREST , 3rd display  DESIRE and lastly 4th display ACTION

Banner yang berbeza
Cuba beberapa banner yang berbeza untuk iklankan perniagaan anda. Ini kerana, respon yang anda dapat melalui satu banner mungkin berbeza dengan banner yang lain. Sesuatu banner mungkin mendapat respon yang bagus, tetapi, banner anda yang lain mendapat respon yang kurang bagus. Sekiranya anda tidak mencuba, anda juga tidak tahu banner yang mana adalah lebih efektif.

Lokasi Teratas Laman Web
Iklan banner yang terpapar di bahagian atas sesuatu laman web adalah lebih efektif berbanding dnegan iklan-iklan yang dipaparkan di bahagian bawah sesuatu laman web. Sekiranya bajet anda cukup, pilih lokasi yang teratas di sesuatu laman web untuk pengiklanan.

Letak Banyak Lokasi Web
Cuba meletakkan banner di beberapa lokasi dan pastikan anda merekodkan pencapaian di lokasi-lokasi tersebut. Ini kerana, respon banner anda di sesuatu laman web adalah berbeza dengan laman yang lain. Pastikan anda mendapat pulangan pelaburan daripada paparan banner anda. Oleh sebab itu, anda perlu jejak dan rekod capaian banner anda di laman-laman yang berbeza.

Mesej Jelas
Jangan terlalu banyak maklumat di dalam sesuatu banner. Pastikan tulisan dan mesej yang anda ingin sampaikan adalah jelas. Sering kali saiz banner adalah kecil. Dengan cuba memuatkan terlalu banyak perkara, ia akan mengakibatkan banner tersebut terlalu padat dan sukar menyampaikan mesej pengiklanan anda.

Klik
Matlamat utama anda dalam pengiklanan banner adalah untuk mendapatkan orang klik pada banner anda. Lihat pada iklan banner anda dan Tanya pada diri sendiri. Adakah anda akan klik pada banner ini sekiranya terlihat? Sekiranya jawapan anda adalah TIDAK, maka, anda perlu hasilkan banner baru yang mendapat jawapan YA!



Sumber: Irfan Khairi

12 Emotional Words and Power Words

There are 12 emotional words that attract people to read your article, to open and read your email or  to buy your products.

  1. Anda / You
  2. Jimat / Save
  3. Keputusan / result
  4. Kesihatan / Health
  5. Cinta / Love
  6. Wang / Money
  7. Mudah / Easy
  8. Baru / New
  9. Keselamatan / Safety
  10. Ketahui / Know
  11. Terjamin / Guarantee
Emotional words BOOM your life!!!

Source: Irfan Khairi, AsiaeUniversity

Tips Menulis Blog daripada Irfan Khairi

 Tip Blog ini juga aku compilekan daripada facebook Irfan Khairi.

Ruangan ‘Hubungi Kami
Sebuah blog boleh dikatakan cacat apabila tidak mempunyai dua ruangan ini, iaitu ruangan ‘About Us’ (tentang kami) dan juga ruangan Hubungi. Ruangan tentang kami’ adalah secara ringkas mengenai anda ataupun perniagaan anda. Letakkan nama, alamat premis perniagaan, no telefon dan gambar anda / premis jika mahu. Nyatakan kepakaran anda dan juga pengalaman yang ada. Manakala ruangan hubungi pula, letakkan borang hubungi (contact form) untuk memudahkan pembaca blog menghubungi anda terus dari blog.

Berkongsi maklumat percuma
Elakkan terlalu kerap mempromosikan produk dan perniagaan dalam ‘blog post’ (penulisan di blog). Kongsikan maklumat percuma kepada pembaca seperti pengalaman kita sebagai usahawan, tip-tip motivasi, aktiviti harian kita sebagai usahawan dan sebagainya. Biasanya, pengguna Internet mencari maklumat melalui Google untuk menyelesaikan masalah mereka ataupun mengumpul maklumat (membuat survey) terlebih dahulu sebelum melakukan pembelian.

Memberi habuan kepada pembaca setia
Semakin lama kita menulis di blog, biasanya kita akan mengenali siapa pembaca blog yang setia melalui kekerapan komen yang mereka tinggalkan pada tulisan kita. Pembaca setia (tegar) adalah berbeza dengan pembaca biasa. Mereka perlu diberikan fokus yang lebih agar mereka rasa dihargai oleh kita. Berikan habuan ataupun hadiah kepada mereka, ataupun adakan satu ‘pertemuan rahsia’ bersama mereka.

Aku suka dengan blog Lin Handmade Greetings Card kerana tiap-tiap bulan Lin adakan lucky draw untuk pembaca blognye... Apa lagi... jom join. mana tau nasib anda menyebelahi diri untuk memenangi hadiah yang Lin tawarkan

Konsisten menulis
Satu soalan yang sering ditanya adalah, berapa kekerapan penulisan di blog? Tiada jawapan mutlak untuk soalan ini kerana contohnya, ada blog yang menulis sekali sebulan sahaja tetapi konsisten melakukannya pada setiap bulan. Pembaca blog itu sentiasa menunggu tulisan terbaru pada setiap bulan. Apa yang terbaik adalah kita sentiasa menulis secara berterusan, tidak kira sama ada sekali seminggu ataupun sekali sebulan, asalkan kita tidak berhenti menulis terlalu lama. Pastikan pembaca blog kita tahu berapa kekerapan kita men ulis agar mereka tidak ternanti-nanti. Namun perlu ingat, lebih banyak tulisan kita di blog, lebih mudah orang akan terjumpa artikel kita melalui enjin pencari.

Menurut Irfan Khairi, masa dia awal-awal terlibat dengan Internet, tiap-tiap hari dia menulis blog. Sebabnye tentulah SEO, makin banyak kita menulis blog, lagi mudah enjin pencari nak jumpa artikel kita.

Sertakan ‘keyword’ dalam post (artikel)
Setiap kali menulis post (artikel) di blog, satu-satunya perkara yang wajib dilakukan adalah menggunakan keyword (perkataan) yang berkaitan dengan produk dan perniagaan kita. Tujuannya tidak lain adalah untuk SEO (salah satu usaha untuk blog ditemui di Google).

Komen di blog perniagaan lain
Salah satu cara mendapatkan pembaca ke blog kita adalah dengan memberikan komen di blog orang lain. Berikan komen yang bernas, profesional dan berisi. Jangan masukkan link blog kita dalam bahagian komen kerana ia akan mengundang rasa tidak selesa kepada pembaca lain dan juga pemilik blog. Memberi komen di blog lain juga adalah proses membina kredibiliti dan rangkaian (kenalan) bersama pemilik blog-blog itu.

Sedikit lebih banyak. - “Less is more”.
Gunakan konsep ini untuk blog anda. Elakkan meletak terlalu banyak iklan pada bahagian sidebar blog ataupun dalam bahagian post. Meletak terlalu banyak iklan akan menyebabkan kita dianggap sebagai tidak profesional. Ingat, blog diwujudkan adalah untuk berkongsi idea, tip, ilmu dan pengalaman. Kita menjual dalam halus (soft selling).

Tajuk yang ‘catchy’
Tajuk artikel yang menarik akan menyebabkan pembaca tertarik untuk membaca artikel itu. Contoh tajuk yang menarik adalah tajuk yang bermula seperti “xx cara ________”, “Bagaimana _________”, “Rahsia ________” dan “xx sebab ________”.

Menjadi penulis tetamu
Selain menulis di blog sendiri, luangkan masa untuk menulis di blog orang lain. Sebaiknya, blog itu juga adalah blog yang satu industri / topik yang sama dengan perniagaan yang kita lakukan, namun ini bukanlah syarat utama. Kelebihan menulis di blog orang lain adalah kita akan membina link ke blog kita secara mudah dan percuma (letak link blog di akhir artikel). Kedua, kita mampu membina kredibiliti dan dianggap sebagai pakar terhadap topik yang sering kita tulis.

Gunakan laman web sosial media
Blog tanpa laman web sosial akan menjadi tempang, kerana web sosial seperti Facebook, Google+ dan Twitter adalah tempat berkumpulnya pembaca-pembaca blog kita. Mereka sering online di sana. Jadi salah satu cara untuk memberitahu kepada mereka kita ada publish tulisan yang baru di blog adalah dengan memberitahu di laman sosial seperti Facebook Page yang kita wujudkan.

Tiada Idea
Sekiranya tiada idea untuk meletakkan blog posting, apa kata rujuk laman-laman luar Negara (English) dan olahkan kepada bahasa Malaysia (atau sebaliknya). Apa yang penting adalah, tidak dibenarkan cut and paste, tetapi, dibenarkan anda menyampai dan mengolah semula menggunakan cara dan bahasa/ayat anda sendiri.

Schedule Post
Anda boleh tulis banyak-banyak post sekaligus dan tetapkan tarikh dan masa post itu akan keluar (publish) di blog. Dengan cara ini, anda tidak perlu masuk ke blog setiap hari untuk menulis. Kaedah ini amat sesuai untuk anda yang sibuk.

Tips Mengguna Facebook Dengan Betul dan Bijak daripada Irfan Khairi dan Dr. Azizan Osman



Tips mengguna facebook ini aku compilekan daripada email sifu aku, Irfan Khairi dan Bryan Gan/Dr Azizan Osman

Elakkan 'spamming'
Spamming adalah aktiviti menghantar iklan kita kepada orang yang tidak dikenali. Sebagai contoh, anda menghantar mesej kepada seseorang yang anda tidak kenal, anda 'tag' gambar atau iklan yang tidak berkenaan dengan mereka, anda promosi secara membabi buta di group dan page yang tidak berkaitan dengan iklan,atau anda sengaja mencipta satu 'event' semata-mata untuk menghantar mesej ke inbox semua rakan anda! Aktiviti ini boleh menjatuhkan kredibiliti anda!

Soft selling
Bina kredibiliti dan kepercayaan pelanggan terlebih dahulu dengan berkongsi maklumat dan informasi. Dengan ini, kita dapat membina kredibiliti dan secara tidak langsung, dapat membina hubungan baik dengan mereka. Amalkan teknik soft selling dalam pemasaran anda di Facebook.InsyaAllah anda akan dapat melihat hasilnya.. Elakkan hard selling...

Sumber: Tip 1 Pemasaran Viral Facebook Bryan Gan/
Dr Azizan Osman

Sumber: Tip 2 Pemasaran Viral Facebook Bryan Gan/
Dr Azizan Osman


Membalas komen & pertanyaan dengan Pantas
Ini adalah salah satu teknik yang paling penting. Apabila ada Fans memberikan komen di status kita, perlu untuk cepat-cepat kita membalas komen itu. Jika mereka bertanya, bantu kefahaman mereka dengan menjawab dengan jelas dan mudah. Dengan ini, meraka akan menganggap kita bersungguh-sungguh untuk membantu mereka.

Komunikasi di Inbox
Apabila kita berkomunikasi melalui Inbox, ia adalah satu perkara yang amat baik. Ini bermaksud Fans atau Friends itu sudah mula berminat untuk tahu lebih lanjut mengenai produk kita. Jawab pertanyaan mereka sehingga mereka faham dan jelas. Tulis mesej dengan bahasa yang baik dan jangan sesekali memaksa mereka membeli produk kita

Berikan komen yang bernas
Apabila mereka memberikan komen, tugas kita adalah memberikan komen yang terbaik. Jadikan ia ruangan komen dan ruangan perbincangan dengan berbalas komen. Status itu akan menjadi viral dan dapat dilihat oleh rakan-rakan mereka yang belum Like Fan Page kita. Biarkan mereka terus bertanya di ruangan komen, kerana ia baik untuk proses pembinaan hubungan.

Buka ruangan 'wall' kepada umum
Membuka wall kepada umum agar mereka dapat menulis sesuatu adalah satu tindakan yang menguntungkan kerana mereka dapat terus berkomunikasi dengan kita tanpa melalui Inbox, ruangan komen, sebaliknya terus di ruangan terbuka. Fans lain pula akan membaca jawapan dan balasan kita yang profesional.

Kongsi Maklumat Visual
Anda boleh kongsikan maklumat berbentuk video dengan menggunakan You Tube. Pastikan anda muat turun video paling minimum 3 minit. Pada masa kini, kehebatan youtube amat tidak dapat disangkal lagi kerana ia agen pencari maklumat no. 2 selepas google.

Sumber: Tip 3 Pemasaran Viral Facebook Bryan Gan/
Dr Azizan Osman

Pengiklanan di Facebook
Dengan fungsi Facebook Ads berbayar yang disediakan oleh pihak Facebook, kita boleh membuat iklan yang fokus, tepat dan menumpu kepada golongan yang tertentu sahaja seperti umur, minat, tempat tinggal dan jantina. Fungsi ini tiada di mana-mana lamanweb pengiklanan yang lain. Walaupun FB Ads adalah memerlukan kos (berbayar), namun dengan wujudnya beberapa panduan dan kursus berkaitan pengiklanan ini, kita boleh mengelak kerugian dan kegagalan.

Kongsi cerita dan aktiviti
Sebagai usahawan, sudah semestinya kita banyak aktiviti pada setiap hari. Kongsikan perkara bisnes yang sedang, telah ataupun yang akan kita lakukan. Jika boleh, tulis ia secara umum dan tergantung agar Fans ataupun Friends bertanya untuk lebih tahu. Contohnya, kita nyatakan begini: "Baru balik dari pejabat pos. Hantar 10 bungkusan kepada pelanggan dari beberapa negeri." Apabila kita tulis begini, mereka akan bertanya, produk apa yang kita jual dan lain-lain soalan.

Letak gambar menarik
Kita boleh meletak gambar yang menarik perhatian mereka. Gambar itu sama ada milik kita ataupun kita kongsikan daripada sumber lain. Gambar-gambar yang menarik adalah seperti gambar yang lucu, keindahan alam, dan termasuklah gambar berkaitan bisnes kita seperti gambar bungkusan produk. Asasnya, manusia lebih sukakan gambar (imej) berbanding teks. Malah mengikut kajian, status Facebook yang disertakan dengan imej lebih mendapat respons yang tinggi berbanding teks sahaja.

Tagging
 ‘UPLOAD’ gambar dan kongsikan gambar kepada rakan anda, sama ada share di wall atau menggunakan sistem TAGGING. Ya, sistem Tagging ini diakui berkesan kerana anda boleh memilih dan tag bakal prospek anda serta Facebook juga akan menghantar “email notification” untuk mengatakan prospek anda telah diTAG. Tetapi AWAS ! Jangan Tag kepada orang yang kita tidak kenal.


Semoga tip facebook ini menjadi manfaat pada semua.


Sunday, September 30, 2012

Kitchen Aid Mixer, Corningware dan Corelle Set dari US

Kitchen Aid Mixer daripada Amerika ni memang mengembirakan aku. Baru hari ni aku dapat memilikinya setelah sebulan Itah balik dari US.

Selain itu, aku turut memilik set corningware. Wow! bestnye....
Ini pula corning ware set 16 pieces.Fulamakkk  hari ni sekali gus 3 jenis aku dapat dari US. Nak borong kat Malaysia, memang mahal le... alhamdulillah... Tq Itah


Wednesday, August 8, 2012

Coklat Kurma Badam

                                      
Pagi tadi, masa sahur berkesempatan membuat Coklat Kurma Badam. Nak buat senang sahaja.
Mula-mula buang biji kurma dan gantikan biji kurma dengan badam yang telah dipanggang


Lepas itu, cairkan coklat dan celup kurma ke dalam coklat tersebut. Nak cantik, taburkan badam cincang, kelapa kering, breadcrumb atau apa- apa je....Masukkan dalam peti sejuk sekejap dan masukkan dalam cup

Friday, July 27, 2012

Le Royale Cake


Le Royale Cake adalah kek yang mempunyai 5 layer yang terdiri daripada base, kek, topping chocolate, topping mocha dan glazing layer. Rasanya memang sedap. Thanks Chef Luqman dan Beryl's kerana ajar cara membuat kek yang sedap ini....
Base Le Royale
300gm nestum (better lebihkan)
200gm milk chocolate compound
100gm almond/hazelnut paste
1. Cairkan milk chocolate compound dan campurkan ke semua bahan serta gaul sebati
2. Sediakan tray (tray tanpa tapak). Ratakan base di atas tray yang telah dilapik dengan kertas silicon
3. Masukkan dalam peti sejuk
Topping Chocolate Le Royale
450gm whipping cream 31% lemak susu
88 gm syrup glucose
500gm dark 62% beryls gourmet chocolate
400gm pure unsalted butter
  1. Didihkan whipping cream dan glucose
  2. Masukkan dark chocolate dan gaul sebati
  3. Masukkan unsalted butter
  4. Masukkan dalam peti sejuk
Le Royale Cake
140gm telur
470gm gula kastor
185gm minyak jagung
95gm serbuk koko (terdiri drp koko merah dan hitam)
280gm tepung gandum
35gm baking soda
10gm baking powder
310gm full cream fresh milk
310gm whipping cream 31% lemak susu
  1. Pukul telur, gula caster, dan minyak jagung hingga kembang
  2. Masukkan bahan-bahan yang telah diayak bersama (tepung, soda, baking powder)
  3. Masukkan susu segar dan whipping cream yang telah dicampur bersama
  4. Masukkan ke dalam loyang. Bakar selama 15-20 minit dengan sushu 170c
Glaze Le Royale
50gm air
250gm whipping cream
360gm caster sugar
120gm dark chocolate Beryls Gourmet 62%
15gm serbuk gelatine
15gm air sejuk
  1. Campurkan serbuk gelatin dan air sejuk dan kacau. Biarkan gelatin kembang
  2. Masak air, whipping cream, dan caster sugar hinggga semua bahan mendidih
  3. Kemuadian tuangkan bahan tersebut ke atas coklat sahaja
  4. Apabila semua coklat sudah cair, panaskan gelatin yang sudah kembang sebentar tadi
  5. Akhir sekali masukkan gelatin tersebut ke bancuhan coklat.
  6. Masukkan dalam peti sejuk
  7. Tuangkan di atas sebagai hiasan
 Kaedah susun kek
  1. Lapik kertas silikon atas tray
  2. ratakan base atas tray
  3. Sapu ganache atas base
  4. letak kek atas ganache
  5. sapu ganache atas kek
  6. letak lapisan kek lagi
  7. sapu ganache chocolate atau mocha
  8. curah glaze agar kek nampak berkilat dan cantik ats permukaan. Ketuk-ketukkan dan sejukkan dalm peti sejuk

Saturday, July 7, 2012

Chocolate Town di Uptown Kota Damansara



Chocolate Town ini merupakan kedai coklat Muslim yang terletak di uptown Kota Damansara ini baru je semalam. Ia dibuka oleh kawan aku, Azman bersama kawannya dan merupakan kedai coklat yang membekalkan coklat halal. Pada sesiapa yang ingin mendapatkan coklat yang halal bolehlah berkunjung ke sana.

Di  Chocolate Town juga, anda boleh dapatkan homemade chocolate yang dihasilkan oleh aku sendiri :)
Tahniah Azman@Azuma! semoga perniagaan awak berjaya.

Wednesday, June 27, 2012

Resepi Rocher Blanc Cookies - White Chocolate


Jue rocher blanc cookies  white chocolate, RM25 = 30 pieces
Jue rocher blanc cookies – white chocolate
RM25 = 30 pieces
Rocher Blanc Cookies ini sempat aku buat petang Ahad yang lalu. Walaupun aku sakit kepala, namun rasa bosan sangat dok di rumah. Aku pun memang dah plan nak buat selepas balik dari kilang Beryls  dan singgah di Yummies, Bangi beli barang-barang untuk buat rocher blanc cookies ini. Kebetulan pula, semasa masuk ke Yummies, dapat resepi rocher blanc ni. Hehehe…macam tahu-tahu je aku nak buat rocher blanc cookies
Resepi ini guna teknik croping dan tak perlu dimasukkan di dalam peti sejuk untuk keraskan
Bahan-bahan
200gm slivered almond – dipanggang
100gm kismis
30gm nestum
30gm rice bubble
30gm wafer
400gm white compound chocolate Beryls
Cara membuat:
  1. Double boil white chocolate
  2. Masukkan semua bahan-bahan di atas dan gaul rata
  3. Masukkan ke dalam paper cup
  4. Sejukkan dalam peti sejuk
Selamat mencuba rocher blanc cookies. Resepi asal rocher blanc cookies ni, aku dah ubah untuk sesuaikan dengan citarasa aku.

Rocher Blanc Cookies Dark Chocolate


jue rocher blanc cookies - dark chocolate
RM25 = 30 pieces
Rocher Blanc Cookies Dark Chocolate kubuat lagi malam tadi. Rocher Blanc Cookies Dark Chocolate ini ditempah oleh kak Zaidah semalam dan nak aku buat as soon as possible. Sebelum ini, aku buat sample Rocher Blanc Cookies white Chocolate. sebab resepi yang aku dapat dari Chef Luqman adalah white chocolate.
Sekiranya sesiapa yang request buat Rocher Blanc Cookies dark atau milk chocolate, aku on je. Yang penting aku dapat mengembirakan pelanggan aku menikmati hasil buatan aku. Buat yang terbaik untuk mereka.
Sebenarnya dark chocolate bagus untuk kesihatan. Sesiapa yang amalkan diet dan yang menjaga kesihatan memang elok memilih dark chocolate. Sambil makan, sambil jaga kesihatan diri.

Friday, June 22, 2012

Famous Amos Cookies - Third Trial

jue famous amos cookies

Famous amos cookies lagi. Baru beberapa hari buat famous amos cookies, buat lagi. Kali ini aku buat untuk beri pada Hairunisa. Hairun nak kasi kawannya try famous amos cookies aku untuk jualan raya aidilfitri tahun ini.
Famous amos cookies kali ini ada sikit kelainan. Tengahari tadi aku baca tentang petua nak buat biskut, blogger tersebut bagitau tepung gandum perlu digoreng atau dijemur dahulu sebelum membuat biskut agar biskut lebih tahan lama. Malah, rasa biskut juga lebih sedap dan rasa tidak lemau.
Cubaan kedua famous amos cookies ada sikit kesilapan yang aku lakukan. Aku terlupa masukkan nut (aku masukkan hirisan badam). Selain daripada itu, aku tak blend betul-betul oat jadi serbuk.
Nampaknya aku memang perlu buat untuk kali ketiga malam ini untuk membaiki kesilapan yang aku lakukan sebelum aku betul-betul nak kasi sample famous amos cookies kepada kawan-kawanku sempena raya tahun ini.

Thursday, June 21, 2012

Formula Letak Harga Coklat / Kek/ Biskut

Dapat juga formula letak harga setelah berfikir-fikir macam mana  cara betul nak letak harga untuk coklat dan biskut yang akan dijual. Tambahan pula, malam tadi my friend bagitau dia nak jual biskut raya dan dia letak harga agak murah sangat berbanding kos barang biskut.
Mengikut formula letak harga tersebut, jika resipi Carrot Cake:


Harga Bahan yang Diperlukan

Karot 2 btg = RM1.00
Walnut 150gm = RM5.50
Tepung 1/2 kg = RM1.00
minyak 3 cawan = RM1.80
gula perang 600gm = RM2.00
cream cheese Phildlp 250g = RM6.50
butter 250g = RM2.50
gula pasir = RM0.70
Bekas tu 1.00 x 8 = RM8.00
Bunga kertas = RM1.00
Letrik & Upah = RM5.00

JUMLAH KESELURUHAN = RM35.00


Gunakan ratio 1.3 – 1.8, terpulang pada anda berapa banyak untung yang anda mahukan. Sebagai contoh Carrot Cake menggunakan ratio 1.3.


Formula letak harga:

RM35.00 (Jumlah Keseluruhan) x 1.3 (Ratio) = RM45.50 (Hasil Untung yang Diambil)

RM45.50 (Hasil Untung) + RM35.00 (Jumlah Keseluruhan) = RM80.50

Jadi bila dapat menghasilkan 8 loyang bulat = RM80.50 dibahagikan 8 = RM10 (=-)
So harga yang dapat anda tetapkan untuk 1 loyang bulat Carrot Cake berserta Cream Cheese Frosting dan juga hiasan bunga kertas diatasnya adalah = RM10
Ratio dari 1.3 – 1.8 adalah sesuai untuk kita tidak mengambil untung yang terlalu berlebihan. 
Tetapi sekiranya pada musim perayaan harga barang yang digunakan naik melambung anda boleh revise ratio kepada 2.0 – 2.2.
 Jangan letak harga yang terlalu tinggi untuk kek/kuih/biskut anda memadai dengan dapat untung sedikit dan buat dengan hati yang ikhlas dan dengan tujuan ingin berniaga insyallah, rezeki dari Allah swt.
Semoga perkongsian maklumat formula letak harga coklat / kek / biskut atau apa2 je ini dapat menyelesaikan masalah pada kita semua

Tuesday, June 19, 2012

Rawatan Acupuncture & Urat Dahiku


Dengar rawatan acupuncture, rasa agak kecut perut, kecut membayangkan jarum menusuk ke tubuh. Nampak macam mudah sahaja memasukkan jarum ke dalam tubuh. Jika tak tahu tentang titik tentu darah akan mengalir. Begitulah luas ilmu dan besar kekuasaan Allah.
Sejak adik aku Jamilah belajar rawatan acupuncture dan menjadikan sebagai part time job dia (selain bekam dan refleksologi), aku memang tak lepas peluang untuk mencuba. Pagi tadi aku baru perasan urat yang timbul pada dahi aku dah hilang selepas aku buat acupuncture pada 3 bulan yang lalu. Walaupun sekadar mencuba dan hanya buat sekali sahaja rawatan, aku benar-benar bersyukur kerana urat tu dah tak timbul.

Menurut adik aku, urat tersebut timbul berpunca daripada stress.  Jika tidak rawat, akan menyebabkan strok dan sebagainya 
Jika adik aku masih kerja di Kuala Lumpur, aku rasa macam nak belajar acupuncture dengan dia. Nampaknya, kena tunggu beberapa bulan lagi kerana dia masih di Prai tapi tengah proses nak  tukar ke Senawang. Namun, jika sesapa yang berminat nak jalani rawatan acupuncture ini bolehlah hubungi adikku, Jamilah,  013-3010830

Sunday, June 17, 2012

Kaedah Menggunakan Coklat Kompaun dan Coklat Acuan

Coklat kompaun merupakan salah satu jenis coklat untuk membuat homemade coklat dan coklat kompaun agak murah serta senang untuk handle tanpa melakukan teknik tempering berbanding coklat converture.
Hari ini aku singgah ke kedai Yummie Bakery di Bangi untuk membeli coklat chip. Aku bercadang hendak mencuba lagi membuat Famous Amos Biskut. Semasa masuk ke kedai Yummies ada seorang promoter dari Beryl’s memberi sebiji coklat percuma dan memberi sehelai kertas tentang kaedah- kadah macam mana hendak menggunakan coklat compaund.
Kaedah-kaedahnya adalah:
  1. Cincang coklat kompaund blok (dark/milk/white chocolate) menjadi potongan-potongan kecil. Namun, sekiranya menggunakan coklat jenis coin, tidak perlu cincang. Masukkan ke dalam mangkuk stainless steel
  2. Cairkan coklat kompaund dengan kaedah menggunakan periuk bertingkat atau Double Boiler
    1. Didihkan air di dalam periuk. Tutup api setelah air mendidih
    2. Letak periuk stainless steel yang berisi ketulan atau coklat coin di atas periuk.
    3. Pastikan mangkuk stainless steel berisi coklat compound lebih besar daripada periuk
    4. Pastikan mangkuk stainless steel berisi coklat compound tidak bersentuh dengan air panas
  3. Kaedah menghasilkan coklat acuan
    1. Kacau coklat kompound dengan spatula hingga suhu yang diingini. 34c untuk dark compound coklat dan 32C untuk coklat milk dan white compound
    2. Pastikan acuan benar-benar kering sebelum diisi coklat kompound dengan menggunakan alat pengering
    3. Tuang coklat kompound yang sudah distabilkan suhu ke dalam acuan
    4. Ratakan coklat kompound dan kikis lebihannya
    5. Ketuk-ketuk acuan untuk keluarkan gelembung udara
    6. Letakkan di dalam peti sejuk dengan suhu 2C-5C selama 10-15 minit
    7. Perhatikan coklat compound tersebut sebelum tanggalkan daripada acuan. Jika coklat compound sudah tidak melekat pada acuan, maknanya coklat compound sudah boleh dikeluarkan daripada acuan
    8. Simpan suhu yang sesuai antara 16C-20C
Semoga kaedah-kaedah menggunakan coklat kompound dan coklat acuan yang aku perolehi hari ini dan berkongsi dengan pembaca, kita dapat membaiki mutu membuat coklat acuan

sumber: Bake from Jue

Thursday, May 10, 2012

Wafer flake Chocolate

Wafer Chocolate 
RM36 = 30pcs

Chocolate ini tempahan oleh seorang India yang akan pulang ke Chenai, India pada minggu depan