Sunday, October 21, 2012

Teknik AIDA dalam Business

Teknik AIDA amat ditekankan sepanjang kelas di AeU yang mana lecturer nye tentulah pakar internet yang terkenal, Irfan Khairi. Apa itu AIDA?

Attention
Dalam bahasa malaysia, attention bermaksud perhatian.
  1. Warna - pemilihan warna yang terang amatlah penting. Contohnya menggunakan gabungan warna putih dan merah,   atau warna hitam dengan kuning akan menarik minat perhatian orang. Contoh paling dekat adalah Irfan Khairi sendiri yang menjadikan merah dan putih sebagai branding dalam membina laman webnya, iklannya dan sebagainya
  2.  Emotional word jangan diabaikan. Penggunaan ayat "Ketahui teknik mudah menjana wang dengan menggunakan Facebook - terbukti" lebih mendapat attention berbanding "Dapatkan teknik menjana pendapatan menggunakan facebook"

Interest
Macam mana nak tarik minat? apa tujuan orang perlu klik iklan? what if? Berikan benefit...

Desire
Bagi sesuatu agar orang nak klik and grab emotional contohnya free gift or diskaun

Action
to create urgency. Eg:
 "Call us now"
"Click now"

AIDA boleh apply dalam apa sahaja yang anda ingin lakukan terutama dalam business spt buat iklan banner, promosi, youtube, subjek email/ article, etc

No comments:

Post a Comment