1) Kira margin untung bersih produk yang anda ingin promosikan. Katakanlah harga produk RM200, untung bersih setiap produk RM100.
2) Lihat budget anda, berapa banyak anda mahu keluarkan untuk iklan anda. Sebagai contoh: USD5 setiap hari, selama 1 minggu.
3) Anda memilih CPC atau CPM? Jika CPC, berapa nilai bid yang anda letak. Katakanlah USD0.05 bid CPC. Jumlah klik yang berpotensi anda perolehi adalah (Daily Budget/CPC Bid) . Dalam contoh ni, 5/0.05 = 100 klik.
4) Berapa anggaran Conversion Rate iklan anda? Katakanlah 2 %. (2 orang pembeli dari 100 orang yang klik)
5) Dalam tempoh 1 minggu, berapa sales yang anda boleh dapat, dan berapa ROI (return of investment) yang diperolehi.
Lihat di bawah:
ROI = (PROFITS - Ads Cost)/Ads Cost
Revenue = 2 sales everyday x 7 days = 14 sales
TOTAL SALES = 14 X RM200 = RM2800
PROFITS = 14 X RM100 = RM1400
ADS COST = 7 days x USD5 X 3 = RM105
ROI = (RM1400 - RM105 )/ RM105
= 12.33 ROI
RUMUSAN: Dari iklan FB Ads ini, keuntungan yang diperolehi dalam masa 7 hari adalah 12.33 kali dari kos iklan yang dilaburkan pada conversion rate 2%.
No comments:
Post a Comment