Tip Blog ini juga aku compilekan daripada facebook Irfan Khairi.
Ruangan ‘Hubungi Kami’
Sebuah blog boleh dikatakan cacat apabila
tidak mempunyai dua ruangan ini, iaitu ruangan ‘About Us’ (tentang kami)
dan juga ruangan Hubungi. Ruangan tentang kami’ adalah secara ringkas
mengenai anda ataupun perniagaan anda. Letakkan nama, alamat premis
perniagaan, no telefon dan gambar anda / premis jika mahu. Nyatakan
kepakaran anda dan juga pengalaman yang ada. Manakala ruangan hubungi
pula, letakkan borang hubungi (contact form) untuk memudahkan pembaca
blog menghubungi anda terus dari blog.
Berkongsi maklumat percuma
Elakkan terlalu kerap
mempromosikan produk dan perniagaan dalam ‘blog post’ (penulisan di
blog). Kongsikan maklumat percuma kepada pembaca seperti pengalaman kita
sebagai usahawan, tip-tip motivasi, aktiviti harian kita sebagai
usahawan dan sebagainya. Biasanya, pengguna Internet mencari maklumat
melalui Google untuk menyelesaikan masalah mereka ataupun mengumpul
maklumat (membuat survey) terlebih dahulu sebelum melakukan pembelian.
Memberi habuan kepada pembaca setia
Semakin lama kita menulis di blog,
biasanya kita akan mengenali siapa pembaca blog yang setia melalui
kekerapan komen yang mereka tinggalkan pada tulisan kita. Pembaca setia
(tegar) adalah berbeza dengan pembaca biasa. Mereka perlu diberikan
fokus yang lebih agar mereka rasa dihargai oleh kita. Berikan habuan
ataupun hadiah kepada mereka, ataupun adakan satu ‘pertemuan rahsia’
bersama mereka.
Aku suka dengan blog Lin Handmade Greetings Card kerana tiap-tiap bulan Lin adakan lucky draw untuk pembaca blognye... Apa lagi... jom join. mana tau nasib anda menyebelahi diri untuk memenangi hadiah yang Lin tawarkan
Konsisten menulis
Satu soalan yang sering ditanya adalah, berapa
kekerapan penulisan di blog? Tiada jawapan mutlak untuk soalan ini
kerana contohnya, ada blog yang menulis sekali sebulan sahaja tetapi
konsisten melakukannya pada setiap bulan. Pembaca blog itu sentiasa
menunggu tulisan terbaru pada setiap bulan. Apa yang terbaik adalah kita
sentiasa menulis secara berterusan, tidak kira sama ada sekali seminggu
ataupun sekali sebulan, asalkan kita tidak berhenti menulis terlalu
lama. Pastikan pembaca blog kita tahu berapa kekerapan kita men ulis
agar mereka tidak ternanti-nanti. Namun perlu ingat, lebih banyak
tulisan kita di blog, lebih mudah orang akan terjumpa artikel kita
melalui enjin pencari.
Menurut Irfan Khairi, masa dia awal-awal terlibat dengan Internet, tiap-tiap hari dia menulis blog. Sebabnye tentulah SEO, makin banyak kita menulis blog, lagi mudah enjin pencari nak jumpa artikel kita.
Sertakan ‘keyword’ dalam post (artikel)
Setiap kali menulis post
(artikel) di blog, satu-satunya perkara yang wajib dilakukan adalah
menggunakan keyword (perkataan) yang berkaitan dengan produk dan
perniagaan kita. Tujuannya tidak lain adalah untuk SEO (salah satu usaha untuk blog ditemui di Google).
Komen di blog perniagaan lain
Salah satu cara mendapatkan pembaca ke
blog kita adalah dengan memberikan komen di blog orang lain. Berikan
komen yang bernas, profesional dan berisi. Jangan masukkan link blog
kita dalam bahagian komen kerana ia akan mengundang rasa tidak selesa
kepada pembaca lain dan juga pemilik blog. Memberi komen di blog lain
juga adalah proses membina kredibiliti dan rangkaian (kenalan) bersama
pemilik blog-blog itu.
Sedikit lebih banyak. - “Less is more”.
Gunakan konsep ini untuk blog
anda. Elakkan meletak terlalu banyak iklan pada bahagian sidebar blog
ataupun dalam bahagian post. Meletak terlalu banyak iklan akan
menyebabkan kita dianggap sebagai tidak profesional. Ingat, blog
diwujudkan adalah untuk berkongsi idea, tip, ilmu dan pengalaman. Kita
menjual dalam halus (soft selling).
Tajuk yang ‘catchy’
Tajuk artikel yang menarik akan menyebabkan
pembaca tertarik untuk membaca artikel itu. Contoh tajuk yang menarik
adalah tajuk yang bermula seperti “xx cara ________”, “Bagaimana
_________”, “Rahsia ________” dan “xx sebab ________”.
Menjadi penulis tetamu
Selain menulis di blog sendiri, luangkan masa
untuk menulis di blog orang lain. Sebaiknya, blog itu juga adalah blog
yang satu industri / topik yang sama dengan perniagaan yang kita
lakukan, namun ini bukanlah syarat utama. Kelebihan menulis di blog
orang lain adalah kita akan membina link ke blog kita secara mudah dan
percuma (letak link blog di akhir artikel). Kedua, kita mampu membina
kredibiliti dan dianggap sebagai pakar terhadap topik yang sering kita
tulis.
Gunakan laman web sosial media
Blog tanpa laman web sosial akan menjadi tempang, kerana web sosial seperti Facebook, Google+ dan Twitter adalah tempat berkumpulnya pembaca-pembaca blog kita. Mereka sering online di sana. Jadi salah satu cara untuk memberitahu kepada mereka kita ada publish tulisan yang baru di blog adalah dengan memberitahu di laman sosial seperti Facebook Page yang kita wujudkan.
Tiada Idea
Sekiranya tiada idea untuk meletakkan blog posting, apa kata rujuk laman-laman luar Negara (English) dan olahkan kepada bahasa Malaysia (atau sebaliknya). Apa yang penting adalah, tidak dibenarkan cut and paste, tetapi, dibenarkan anda menyampai dan mengolah semula menggunakan cara dan bahasa/ayat anda sendiri.
Schedule Post
Anda boleh tulis banyak-banyak post sekaligus dan tetapkan tarikh dan masa post itu akan keluar (publish) di blog. Dengan cara ini, anda tidak perlu masuk ke blog setiap hari untuk menulis. Kaedah ini amat sesuai untuk anda yang sibuk.
Terima kasih, maklumat ini bermanfaat untuk saya yang sangat baru dalam dunia blog.
ReplyDelete