Thursday, August 18, 2011

Biskut Makmur Kacang



Resepi ini aku belajar daripada kak Puspa masa aku di kampung. Oleh kerana, aku suka makan biskut ini, mak aku suruh aku belajar dengan kak Puspa.

Bahan-bahan Doh:
1 kg tepung gandum
1 1/2 cawan gula halus
230 gram minyak sapi
250 ml minyak jagung (ikut suka)
1 sudu teh garam halus

Bahan Inti:
300 gm kacang tanah (digoreng tanpa minyak, dibuang kulit dan dimesin halus)
sedikit susu pekat

sedikit gula yang dimesin halus untuk disalut pada biskut

Cara menyediakan:
1. Gaulkan semua bahan Doh sehingga lembut dan boleh dibentukkan.
2. Kacang digaulkan dengan susu pekat sehingga boleh dibentuk inti bulat yang kecil.
3. Ambil doh dan leperkan.
4. Masukkan inti yg telah dibulat, biskut dibentukkan bujur sebesar biji buah kurma.
6. Bakar dalam suhu 180C selama 20 - 25 minit.
7. Sejukkan baru golekkan dalam gula yang dimesin halus.

No comments:

Post a Comment