Sunday, October 21, 2012

9 Kaedah Promosi Perniagaan Internet

9 Kaedah promosi perniagaan Internet telah disampaikan oleh sifuku, Irfan Khairi. Adakah anda menggunakannya?

1. Enjin pencari / Search engine optimization.

Hasilkan blog yang menggunakan keyword-keyword berkenaan dengan perniagaan anda. Jangan lupa, letakkan keyword tersebut di 4 lokasi pada setiap posting blog anda. Kemas kini blog anda sekurang-kurangnya seminggu sekali (lebih banyak lagi bagus) dan setiap posting perlu mengandungi keyword yang anda ingin tujukan.

Jangan lupa juga “kekuatan link” iaitu cuba dapatkan blog / lamanweb / facebook lain untuk link ke blog anda. Lebih banyak link, lebih tinggi kedudukan anda di enjin pencari mengikut keyword yang anda tujukan.

Apa yang anda perlu lakukan: Kemaskini blog anda seminggu sekali menggunakan keyword-keyword terbaik anda!

2. Pengiklanan di Google Adwords

Sudahkah anda mencuba pengiklanan Google Adwords? Ia adalah iklan-iklan yang tertera di bahagian kanan carian Google.com. Pengiklanan berbayar ini adalah “Pay Per Click”, yang bermaksud, anda hanya perlu bayar berdasarkan apabila seseorang klik pada iklan yang anda paparkan.

Iklan yang dipaparkan boleh di tujukan kepada keyword-keyword mengikut pilihan anda. Pastikan iklan ditulis dengan baik, oleh kerana anda inginkan klik yang berkualiti, dan bukan kuantiti. Lebih ramai klik pada iklan anda, kos akan bertambah.

Apa yang anda perlu lakukan: Iklankan perniagaan anda di Google Adwords http://www.google.com/adwords

3. Promosi melalui Facebook

Adakah anda sentiasa kemaskini Facebook anda? Sekurang-kurangnya meletakkan 1 status setiap hari (terbaik adalah 3 status sehari). Jangan lupa juga formula Facebook 9:1 iaitu, kongsikan 9 kali informasi dan 1 kali promosi. Ini akan menambahkan LIKES Facebook anda oleh kerana pengguna Facebook dahagakan informasi dan bukan promosi.

Apa yang anda perlu lakukan: Sering kemaskini Facebook page anda dengan informasi berguna berkenaan industry anda. 9 kali info, 1 kali promosi.

4. Iklan di Facebook
Facebook juga membolehkan anda meletakkan iklan perniagaan anda – yang terpapar di bahagian kanan Facebook. Iklan sebegini boleh di sasarkan khas kepada sasaran pasaran anda seperti, umur, jantina, lokasi, bahasa, likes (walaupun pesaing anda) dan banyak lagi. Istilah yang digunakan ketika kelas adalah “Micro Target”

Apa yang anda perlu lakukan: Mula letakkan iklan untuk perniagaan anda di Facebook! Micro target mengikut sasaran anda paling tepat. Letakkan iklan Facebook melalui http://www.facebook.com/advertising

5. Iklan banner di blog atau laman web berkaitan industry anda
Pernah kah anda meletakkan iklan banner di laman-laman yang berkaitan dengan industry anda? Bina iklan banner menggunakan konsep AIDA dan dapatkan blog atau laman web yang sesuai dengan perniagaan anda untuk meletakkan iklan.

Apa yang anda perlu lakukan: Hubungi pemilik laman web atau blog berkaitan dengan perniagaan anda dan tanyakan harga meletakkan iklan. Sekiranya sesuai dan memenuhi bajet iklan anda – letakkan iklan perniagaan anda!

6. Article Syndication
Terutamanya sekiranya anda mengsasarkan perniagaan anda ke pasaran antarabangsa, teknik article syndication di MESTIKAN. Anda perlu menulis artikel yang berkaitan dengan perniagaan anda yang boleh membantu orang ramai. Kemudian, hantarkan artikel anda di laman direktori artikel seperti http://www.ezinearticles.com/ Lebih banyak artikel anda menulis, lebih banyak artikel tersebut akan beredar di Internet. Jangan lupa, ia juga membantu kekuatan link anda untuk enjin pencari.

Apa yang anda perlu lakukan: Mudah- hasilkan beberapa artikel menarik mengenai industry anda (yang membantu orang ramai) dan hantarkannya ke http://www.ezinearticles.com/

7. Aktif di Forum

Dapatkan beberapa forum yang berkaitan dengan perniagaan anda dan kongsikan kepakaran anda. Jangan gunakan untuk melakukan promosi membuta, tetapi lebih kepada membantu di forum-forum berkenaan dan kongsikan link/laman anda sebagai signature selepas posting anda. Cara ini akan membina kredibiliti anda sebagai pakar dalam industry anda. Ia akan mempromosikan anda sebagai individu, perniagaan anda dan juga kekuatan link. 3 dalam 1!

Apa yang anda perlu lakukan: Mula berkongsi kepakaran anda di forum-forum yang berkaitan dengan industry anda! Bina kredibiliti dan kepercayaan dengan cara membantu orang ramai.

8. Menghasilkan Video YouTube
Menghasilkan video youtube bukan perkara yang mudah. Tetapi, oleh kerana ini juga, pesaing anda tidak melakukannya. Walaupun menggunakan video mungkin tidak dapat menarik ramai pelawat ke laman web anda, tetapi, kuasa video terletak pada membina kredibiliti dan kepercayaan. Mereka yang menonton video anda telah mendapat kepercayaan dan keyakinan dengan anda dan mereka yang masuk ke laman anda selepas menonton adalah pelawat yang berkualiti dan lebih mudah untuk membeli dari anda.

Apa yang anda perlu lakukan: Hasilkan video yang membantu sasaran pasaran anda, seperti tip, tutorial, teknik atau strategi. Kongsikan video anda di YouTube, Blog dan juga Facebook anda untuk menarik pelawat.

9. Twitter
Kini, semakin ramai menggunakan Twitter. Terutamanya sekiranya perniagaan anda mengetengahkan diri anda dan jenama anda sebagain individu, Twitter adalah penting. Seperti Facebook, gunakan formula 9:1 di mana, lebihkan kongsi informasi berkenaan industry anda, dan hanya promosi sekali sekala sahaja untuk menambahkan followers. Retweet dan berinteraksi di dunia twitter untuk meramaikan followers anda.

Apa yang perlu anda lakukan: Kemaskini Twitter anda sekurang-kurangnya sehari sekali (lebih banyak lebih baik). Interaksi bersama mereka di Twitter untuk menambahkan followers.

No comments:

Post a Comment