Tuesday, February 11, 2014

Akhlak in Islam

Modul kedua dalam Training of Trainer for New Muslim malam tadi adalah Akhlak in Islam.
Lihat keindahan Islam berdasarkan sumber Islam,  bukan dengan melihat perangai orang Islam.

Aku teringat tentang Wilson yang baik hati dan peramah serta pandai layan pelanggan-pelanggannya bila Bro Lim Jooin Soon menceritakan tentang kisahnya membeli beras dan beli barang di Chow Kit. Bila beli buah , sayur atau barang ke Chow Kit, beliau dilayan macam raja. Barang-barang akan dihantar terus ke keretanya. Tentang kisah beli beras, Bro Lim memberitahu  8 kampit beras tidak dikira dalam bil. Tauke kedai kata tak pernah pelanggan mereka yang lain beli barang memberitahu mereka kalau tersilap kira. Lepas itu, bila Bro Lim beli barang di kedai itu, mereka tak kisah bila Bro Lim akan bayar dan tak kisah apa nak ambil.

Apabila seseorang sudah percaya pada kita, orang lain akan ambil tidak kisah. Aku masih ada hutang baiki motorsikal dengan Wilson tahun 2013. Wilson hingga kini masih tak kisah. Bila aku tanya berapa jumlah, dia kata masih tak kira lagi. Pelik dan  kelakar pun ada.

Sebelum Chinese New Year 2014, aku berkunjung ke kedainya lagi. Masih tak nak aku bayar. Sangkakan sebelum Chinese New Year tentulah Wilson akan terima bayaran baiki motosikal. Sebaliknya, perkara biasa aku dengan Wilson adalah berchit-chat, gelak ketawa dengan keletahnya yang suka mengusik dan kongsi macam-macam cerita. Lepas itu, dia suruh aku balik. Dia kata dia masih sibuk nak kira bayaran baiki motorsikal aku.

Syukur, bertemu rakan macam Wilson yang baik hati ini. May God bless him!

No comments:

Post a Comment