Wednesday, November 28, 2012

Tips on Roadshow di Public Mutual Unit Trust


Malam tadi Gary terangkan beberapa tip nak buat roadshow. Nasib pergi juga malam tadi, rasa memang malas nak pergi sebab rasa penat tetapi gagahkan juga pergi dan aku masih lagi perlu ilmu untuk dapatkan customer supaya invest dalam unit trust

Beberapa tip nak buat road show adalah:

You have only a few second to create inves
do not allow to chit chat. you must smile and call people nice word like "handsome man", "young man". Don't call uncle or untie

Physical Appearance
dress professionally,
wear name tag,
wear proper shoes and don't wear high heel.
Never sit
 No item on your table except public mutual items like flyer

Equip yourself
presenttaion folder
Public Mutual performance ranking
star biz performance ranking
investor transaction logs

latest quarterly fund review
Name card
small note book to write contact name

Goal Setting
How many leads you expect to get?

Position yourself
create space your eye
do not simply give flyer

aku belum lagi terlibat dengan roadshow public mutual unit trust. Desember ini aku perlu plan untuk bersama-sama dengan rakan-rakan unit trust buat road show.

Malam ini pukul  di SS2 Mall ada seminar lagi dari pukul 8pm-9.30pm. Seminar ini bertajuk Success Millionaire. Banyak ilmu yang dipelajari dengan public mutual terutamanya ilmu marketing dan tiap-tiap hari Selasa ada short seminar / traning. Kita perlu belajar ilmu marketing sebab 70% adalah marketing dalam menentukan kejayaan kita dalam business. 
Sesiapa yang berminat join Public Mutual unit trust silalah pm me 0136785084 / email me idakss@yahoo.co.uk

Tuesday, November 27, 2012

Vision to Wealth Dare Seminar - Bill Walsh


Malam tadi sempat ke seminar Bill Walsh yang bertajuk Vision to Wealth Dare di Wisma MCA, Kuala Lumpur yang mana seminar ini sponsored by Dr Azizan Osman. Walaupun seminar ni setakat short seminar, 8pm -10pm namun ia tetap majlis ilmu yang amat bermanfaat dan free pula. Terima kasih pada Dr Azizan Osman dan Rickworks

Seminar Vision to Wealth Dare ini, Bill Walsh menyatakan kenapa seseorang tidak boleh menjadi kaya (Why People Never Become Rich):

  • Time Perspective
  • Procrastinate  - they never take any action, until it's too late
  • Gratification  - love to spend money for short term pleasure
  • Never decide to be rich - indecision kills our destiny
  • Never think to be rich
  • It never occurs to them that it's possible to them, so they don't take any initiatives to be wealthy - they might comes from poor family, intermediate environment & society, associate with people who are not wealthy. Observed, normally childrens that comes from rich family/parents is doing business - they tend to be businessma
    n also/wealthy in the future. (Ini aku tambah, sumber daripada Rozi, kebetulan pula hari ini dia post dalam fb)



Tip Persediaan sebelum launch product :

  • Leader - mentor
  • Plan - schedule your success and study (case study and R&D). Better plan, better opportunity to success.
  • System
  • Team - you cannot do it yourself

Akhir seminar Vision to Wealth Dare, soalan yang ditanya "My Personal WHY?" , silalah jawap dimulai dengan "I am going to... " so, apa lagi jawaplah....



Tuesday, November 20, 2012

Tips Mengira Keuntungan Iklan FB Ads

Tip FBAds ini dari Jamal, pakar e-book yang mana beliau memmberi tip bagaimana mengira keuntungan buat iklan FB Ads. 

1) Kira margin untung bersih produk yang anda ingin promosikan. Katakanlah harga produk RM200, untung bersih setiap produk RM100.

2) Lihat budget anda, berapa banyak anda mahu keluarkan untuk iklan anda. Sebagai contoh: USD5 setiap hari, selama 1 minggu.

3) Anda memilih CPC atau CPM? Jika CPC, berapa nilai bid yang anda letak. Katakanlah USD0.05 bid CPC. Jumlah klik yang berpotensi anda perolehi adalah (Daily Budget/CPC Bid) . Dalam contoh ni, 5/0.05 = 100 klik.

4) Berapa anggaran Conversion Rate iklan anda? Katakanlah 2 %. (2 orang pembeli dari 100 orang yang klik)

5) Dalam tempoh 1 minggu, berapa sales yang anda boleh dapat, dan berapa ROI (return of investment) yang diperolehi.

Lihat di bawah:

ROI = (PROFITS - Ads Cost)/Ads Cost

Revenue = 2 sales everyday x 7 days = 14 sales
TOTAL SALES = 14 X RM200 = RM2800
PROFITS = 14 X RM100 = RM1400
ADS COST = 7 days x USD5 X 3 = RM105

ROI = (RM1400 - RM105 )/ RM105
= 12.33 ROI

RUMUSAN: Dari iklan FB Ads ini, keuntungan yang diperolehi dalam masa 7 hari adalah 12.33 kali dari kos iklan yang dilaburkan pada conversion rate 2%.

Wednesday, November 7, 2012

The Power of Istiqfar

Kenapa kita perlu istiqfar? Selalunya kita beristiqfar bila memohon ampun pada Maha Esa setelah melakukan kesilapan sama ada lakukan dosa kecil atau dosa besar

Malam tadi topic training di Unit Trust Public Mutual, Bangsar adalah tentang metafizik. Kali ini speaker adalah external speaker, Roslina. Memang menarik sampai pukul 10 malam lebih  masing-masing baru  nak balik. Apa kaitan istiqfar dan metafizik? Ia melibatkan satu hukum: law of attraction yang mana apa yang kita fikir dan apa yang kita rasa akan menghasilkan tenaga yang akan  bertindak balas daripada apa yang kita fikirkan. Sekiranya kita fikir positif, maka tenaga yang dikeluarkan adalah positif juga dan begitu juga sebaliknya.

Oleh yang demikian, istiqfar adalah jalan untuk kembalikan tenaga positif sekiranya kita mengeluarkan tenaga negatif. Besarnya hikmahnya yang Allah berikan pada kita kenapa kita disuruh istiqfar banyak-banyak. Kita akan dapatkan rasakan kita berada dalam keadaan tenang semasa dan selepas kita istiqfar. Sebab itu juga istiqfar adalah salah cara membuka pintu rezki dan menambah rezeki.